Voedingstips voor huidverbetering

Voedingstips voor huidverbeteringMet een periodieke peeling en bindweefselmassage en je producten van hannah en Juliette Armand kun je veel huidverbetering bereiken. Maar wist je dat je van binnenuit óok het nodige kunt doen voor je grootste orgaan de huid? Lees deze voedingstips voor huidverbetering eens en zie wat je op dit gebied kunt doen om je huid mooier en stralender te krijgen (of te houden) ;-)!

Laat je huid stralen van binnenuit
Een gezond en gevarieerd voedingspatroon is essentieel om je huid soepel en stralend te houden. Maar ook al eet je nog zo gezond, je huid heeft al gauw een tekort aan sommige voedingsstoffen en vitaminen. Vooral als je ouder wordt, omdat de celvernieuwing dan steeds minder snel gaat of bij ontstekingsaandoeningen van de huid, zoals eczeem, acne, psoriasis en rosacea. Verder wordt je huid blootgesteld aan zonlicht en andere omgevingsfactoren, waardoor er vrije radicalen worden opgewekt. Vrije radicalen tasten de elasticiteit van je huid aan en breken het collageen af. Anti-oxidanten zijn in staat om schadelijke vrije radicalen te neutraliseren. Wil je voortijdige veroudering van je huid tegengaan of bestaande huidklachten verminderen, dan is het raadzaam om naast je vaste reinigings- en verzorgingsritueel ook van binnenuit hieraan te werken door middel van gezonde voeding. De onderstaande voedingstips voor huidverbetering gelden naast een gezond voedingspatroon en zijn zinvol voor iedereen die huidverbetering wil realiseren en de algehele gezondheid wil bevorderen. Natuurlijk naast je periodieke bindweefselmassage en peelings :).

Huidtype Adviezen
Bij een ouder wordende/ verslapte huid : vitamine C, vitamine E, vitamine D3, Omega 3
Bij een droge huid : Omega 3, vitamine D3,
Bij ontstekingsaandoeningen zoals acne*, eczeem, rosacea* en psoriasis : vitamine A, vitamine D3, Omega 3

* lees vooral ook de specifieke voedingstips voor huidverbetering onderaan

Vitamine C
Daarom: vitamine C heeft tal van functies in ons lichaam. Zonder voldoende vitamine C is ons lichaam o.a. niet in staat om collageen aan te maken, het eiwit dat de huid elastisch en stevig maakt. Na de leeftijd van 30 jaar daalt het transport van vitamine C in de huidcellen. Daardoor kunnen rimpels ontstaan. Het is daarom aan te raden om na je 30e extra vitamine C in te nemen. Ook als je elke dag netjes twee stuks fruit eet. Vitamine C is verder een anti-oxidant, werkt wondgenezend en verbetert de weerstand.  De huid veroudert sneller wanneer u rookt. Rokers verbruiken ongeveer 500 mg vitamine C per uur (!), wat de aanmaak van collageen logischerwijs negatief beïnvloedt.
Zit ook in: fruit, groenten en aardappelen.
Supplement: naast het fruit dat je dagelijks eet kun je een supplement gebruiken. Kies bijvoorbeeld voor een Vitamine C 1000 mg Time Release supplement. Het time-release effect zorgt ervoor dat de opname geleidelijk plaatsvindt. Verkrijgbaar bij de drogist of apotheek.

Vitamine D3
Daarom: het lichaam heeft vitamine D nodig voor stevige botten en tanden. Daarnaast is vitamine D van belang bij de celgroei en celdeling. Wat de huid betreft speelt vitamine D een belangrijke rol bij het te lijf gaan van ontstekingsreacties zoals acne, eczeem, psoriasis en rosacea.
Zit ook in: zonlicht. Zonlicht is de belangrijkste bron van vitamine D. Onder invloed van de UV- straling uit zonlicht kan het lichaam in de huid vitamine D zelf aanmaken. Vette vis bevat ook Vitamine D, maar beperkt.
Supplement: de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine D3 is in Nederland veel lager dan in andere landen, terwijl we in dit klimaat vrijwel allemaal een flink tekort hebben en deze vitamine een belangrijke rol speelt bij het voorkomen van allerlei ernstige kwalen. In mijn praktijk bied ik u de Vitamine D3- druppels aan van Kiwifarm (oliebasis). Eén verpakking is voldoende voor een jaar en kost € 11,50. Wekelijks 21 druppels tegelijk, in ieder geval in de donkere maanden en bij ontstekingsaandoeningen het hele jaar door.

Pro vitamine A (betacaroteen/ retinol)
Daarom: vitamine A bevordert de celdeling en versterkt samen met vitamine D3 en Omega 3 vetzuren de bescherming van de huid tegen ontstekingen zoals acne, eczeem, psoriasis en rosacea.
Zit ook in: dierlijke pro vitamine A (retinol) zit voornamelijk in lever, vis en boter. In donkergroene groenten en oranjegeel fruit zit plantaardige pro vitamine A (bètacaroteen). Na inname zet je lichaam dit zelf om in vitamine A.
Supplement: spirulina is een zoutwateralg die meer bètacaroteen bevat dan welke andere voeding dan ook. Ook bevat het plantaardige omega 3 vetzuren en vele andere vitaminen, mineralen en eiwitten. Het is een volledig natuurlijk product en verkrijgbaar in poeder- en tabletvorm. Ook de zoetwateralg chlorella werkt o.a. sterk ontgiftend. Eigenlijk zijn dit geen supplementen, maar volwaardige voedingsbronnen. U kunt ze gecombineerd gebruiken of een van de twee kiezen. Verkrijgbaar bij de natuurvoedingswinkel.

Omega 3 vetzuren
Daarom: omega 3 vetzuren geven niet alleen bescherming tegen hart- en vaatziekten, maar verminderen ook, samen met vitamine A en D3 ontstekingsreacties in het lichaam zoals acne, eczeem, psoriasis en rosacea én voeden de beschadigde en droge huid.
Zit ook in: o.a. vette vis en walnoten.
Supplement: omega 3 capsules zijn verkrijgbaar bij de drogist of apotheek. Let op dat het geen combinatie is met omega 6. Deze kun je juist beter vermijden (linolzuur, o.a. in bak- en braadvetten, zonnebloemolie). Deze krijg je in je dagelijkse voeding meer dan genoeg binnen. Een dosering van tenminste 600 mg per dag is goed.

Vitamine E
Daarom: vitamine E beschermt het collageenweefsel dat moet zorgen voor een soepele en stevige huid. Het remt het verouderingsproces en bevordert de zuurstofvoorziening in het lichaam. Ook helpt vitamine E de natuurlijke PH-graad in stand te houden, verbetert het de weerstand en is het een sterke anti-oxidant.
Zit ook in: plantaardige oliën en in plantaardige producten zoals granen (m.n. tarwekiemen), noten, zaden, groenten en fruit.
Supplement: gebruik voor tenminste drie maanden dagelijks een supplement van 400 IU, te verkrijgen bij de betere drogist.

Overige adviezen:
* Bij rosacea en couperose is het goed om producten met veel histamine te vermijden, zoals chocola, tomaten en rode wijn. Ook pittig gekruid eten en hete dranken kunnen de rosacea triggeren. Lees er hier meer over.

* Zuivelproducten bevatten hormonen (groeihormonen en hormonen van de zwangere koe) die kunnen zorgen voor een verhoogde aanmaak van talg. Acne is een aandoening waarbij de talgklieren overactief reageren, o.a. op hormonen. Het is dus zaak om de talgklieren zo rustig mogelijk te maken en houden. De groeihormonen in zuivelproducten zorgen daarbij ook voor een versnelde aanmaak van huidcellen, terwijl de oude huidcellen nog afgestoten moeten worden. Dit kan leiden tot verstopping van de huid, waardoor ontstekingen kunnen ontstaan. Ook worden in zuivelproducten medicatie, bacteriën en virussen die de koe bij zich droeg aangetroffen. Om deze redenen heeft ons lichaam zuivelproducten niet nodig en m.n. bij acne vormen ze vaak zichtbaar een extra ballast voor het lichaam. Heb je acne, laat dan de zuivelproducten (melk, vla, yoghurt, kaas etc.) dan zoveel mogelijk staan. Evt. acnelittekens kunnen behandeld worden middels de Phytopeel– en Micro-needling behandeling.

* Bij acne (en voor iedereen overigens!) is het bovendien raadzaam om producten met een hoge glycemische index te vermijden. Dit zijn producten met ‘slechte’ koolhydraten die zorgen voor zgn. suikerpieken in ons lichaam. Bij voeding met langzame koolhydraten wordt de glucose geleidelijk afgegeven aan de bloedbaan. Suikerpieken (een verhoogde aanmaak van insuline) zorgen op hun beurt weer voor een verhoogde productie van mannelijke hormonen. Dit leidt weer tot een verhoogde afscheiding van talg door de huid, waardoor de huidporiën dichtslibben en de acne kan verergeren. Het uitblijven van suikerpieken voorkomt de verhoogde talgafscheiding en zorgt er bovendien voor dat minder snel opnieuw een hongergevoel zal ontstaan. Producten met een hoge glycemische index zijn o.a. aardappelen, geraffineerde meelsoorten (zoals veel soorten brood), witte rijst, frisdrank, vruchtensap, alcohol, chocola en alle overige zoetigheid. Langzame koolhydraten zitten o.a. in volkorenbrood, roggebrood, zilvervliesrijst, volkorenpasta, havermout, groene groenten, en (zo mogelijk ongeschild/ongepureerd) fruit. Bij het eten van bijv. een ongeschilde appel, moet je maag ook het schilletje verteren. Hier heeft hij meer werk aan, met als gevolg dat de suikers van de appel langzamer in de bloedbaan worden opgenomen. Dit geldt ook voor bijv. smoothies. Omdat het fruit al is voorgemalen, hoeft je maag dat niet meer te doen en worden de suikers versneld in de bloedbaan opgenomen. Wil je toch een keer snoepen? Bij chocoladepinda’s geldt hetzelfde. Je maag heeft het druk met het verwerken van de pinda, waardoor de suikers uit de chocola minder snel in de bloedbaan terecht komen. Kijk voor meer info ook eens op www.glycemische-index.com.

Heb je wat aan deze blog? En heb jij nog andere voedingstips voor huidverbetering? Laat het ons weten!

groetjes, Maaike

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.